Se indlæg
MS Racing :: Debatten :: Generel snak
|
Scuderia Hanseat Dagbog for a first timer
|
|
| stilling |
Lagt på d. 26-04-2010 16:07
|
|
Administrator Antal indlæg: 672 Tilmeldt: 09.02.09 |
Som nogen sikkert ved ja så er der jo noget ved at blive 40 år, specielt når man har en så sød kone som min, der spinker og spare, i lang, lang tid, laver planer og holder en helt intet anende, for så at servere det ultimative køre kursus på ens 40 års dag. Vel vidende at dette også er stærkt vanedannende, men ja så der sku noget ved at blive 40. Jeg vil forsøge at holde jer orienteret om hvad det er og hvordan det føles at være med som first timer på det her enorme kursus, på den her enorme racerbane Nürburg ring er. Jeg håber det kan give lidt inspiration til andre, samt en fornemmelse af hvad det er og ikke mindst hvad foregår der på indersiden af hjælmen. Scuderia hanseat kurset blev afholdt første gang i 1958, siden er der sket en del, der er kommet mangt og meget ud af det kursus gennem årene, bl.a. Ideal koncept som jeg forstår det er hele det teoretiske og praktiske grundlag for Scuderia Hanseat kurset idag. Deltager antallet tæller op mod 300 2 gange om året, så det er blevet voldsomt populært, på trods af en hamper pris. Min forventning er dog at jeg kommer hjem og siger at kurset lang overstiger prisen, det er i hvert fald det alle der har været afsted siger når de kommer hjem, ret mange tager jo afsted igen og igen, mange mødes ganske enkelt den ene eller to gange om året fast, år efter år. Så jeg regner med der må være noget om snakken. Nu der faktisk kun 1 uge +1 dag til afrejse, jeg er næsten klar med min 26 år gamle Porsche 944 2,5. Hvilket jo i sig selv kan være en prøvelse, med en bil i den alder, dog ved jeg at der er biler med der er meget ældre med på kurset. Jeg har en enkelt test lejlighed på Ring Knutstorp nu her på Torsdag, som bliver den sidste prøve på om alt nu er spændt rigtigt, det håber jeg. Ellers er jeg i gode hænder, Lars Kruse som nogen her på MS Racing har stødt på som instruktør, er med som deltager i år og er inde i mellem også hjælpe instruktør på Scuderia kurset, samt Peter Dyrelund som i måske også kender som instruktør på MS Racing, ja han er hjælpe instruktør på det her Scuderia kursus, så jeg er i gode hænder. Der ud over har jeg "kagemand" også kendt som Lars, med i bilen som co-driver, så man da pakket ind eller hva ? Det ville være en underdrivelse at sige jeg glæder mig som et lille barn, ved ikke rigtigt om de møder jeg har tirsdag inden jeg køre reelt får den opmærksomhed de bør, så jeg har taget en af mine sælgere med for at sikre kunden får det fulde udbytte af vores besøg. Så nu går det slag i slag frem mod tirsdag ............. stilling tilknyttede følgende billede: ![]() [49.86Kb] Redigeret af stilling d. 26-04-2010 22:16 Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 03-05-2010 22:00
|
|
Ja så sidder man her aftenen før og tænker hva faen venter egentligt en ? Ja 900 km motorvej det jo hvad det er, men ellers har man jo hørt alt muligt god om Scuderia hanseat, næsten så det inde i mellem er svært at tro på. Som regel vil jeg gerne have et så nær 0 punkt af forventninger for at kunne være objektiv. Men det har mange tusinde mennesker jo gjort nærmest umuligt. En ting er helt sikkert jeg glæder mig enormt meget, mest af alt håber jeg min 26 år gamle 944 bliver en trofast følgesvend på hele turen, jeg har haft de test jeg ville og den virker klar, så der er ikke rigtigt noget der indikere at den ikke skulle være trofast. Så nu er der en arbejdsdag tilbage så går det direkte mod Nürburgring mod det legendariske Scuderia Hanseat kursus, hmm, nej jeg glæder mig sku sindsygt meget :-) Det var bare lidt tanker fra aftenen før. Michael Stilling Porsche 944 |
| Miriam |
Lagt på d. 03-05-2010 22:23
|
|
Administrator Antal indlæg: 262 Tilmeldt: 09.02.09 |
håber det lever op til dine forventninger
Miriam - som er ret glad for sin 911 ![]() |
| lars |
Lagt på d. 03-05-2010 23:51
|
|
Bruger Antal indlæg: 135 Tilmeldt: 10.02.09 |
Vi ses dernede imorgen aften, god tur. Vi kører fra Kbh ved 10 tiden tirsdag og regner med at lande i Nürburg efter 8 timer. Jeg har lige modtaget min 5Hz 66 kanalers externe BT GPS antenne, så der skal leget med GPS laptimer på Ringen. Gratis GPS labtimer SW på www.racechrono.com Ikke til i phone Æv bæv Lars activedriving.dk |
|
|
|
| stilling |
Lagt på d. 04-05-2010 07:45
|
|
Har lige downloaded "harryslaptimer pro" for Iphone ;-) Så må vi se om alle de der nürburgring POI´s virker. Jeg regner med at køre senest 15.00 idag tillader mig dog at køre ved 12 tiden hvis jeg når mine mål for dagen. Redigeret af stilling d. 04-05-2010 07:47 Michael Stilling Porsche 944 |
| MikaelE |
Lagt på d. 04-05-2010 09:38
|
|
Bruger Antal indlæg: 18 Tilmeldt: 21.02.09 |
God tur, vi ses dernede. Jeg glæder mig til at se den nye bemaling live. |
|
|
|
| stilling |
Lagt på d. 04-05-2010 10:22
|
|
Jep ses der nede. Bu holder den her i Ballerup og venter på at kunne vende næsen syd.
Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 09-05-2010 21:31
|
|
Ja nu havde jeg egentligt tænkt mig jeg lige skulle skrive lidt hver dag fra kurset, men det havde jeg sku ikke rigtigt tid til af fler årsager. Så jeg må prøve om jeg kan rekonstruerer min tanker og fornemmelser så det er til at forstå, så bliver det nok krydderet med lidt udfordringer under vejs. Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 09-05-2010 21:59
|
|
Tirsdag : Lad os nu se, jeg stak afsted fra en arbejdsdag der trak noget længere ud en firventet, jeg havde håbet på at stikke afsted kl. 14.00 senest, men sådan skulle det ikke være. Klokken blev 15.30 før end jeg sad i min gamle 944, som jo havde bevist hos mekanikeren og på både Sturup og Knutstorp at den var klar. Så var det ellers bare afsted...... Ja så kunne vi da starte med at sidde i kø ved Ishøj i en times tid, så irritationen over det fyldte mere end tankerne om Scuderia Hanseat. Men vi kom i gennem 944 eren og jeg, så var det ellers bare mod Nürburg ring. der var allerede går for mange timer så det galt om at få høvlet nogle km af i en fart, endnu en lille test for om bilen nu også var klar, kort tid efter hamburg havde jeg irriteres mig over rystelser ved 170 og op efter, så kuskede jeg der sad nogle mærkelige spacere på bilen, så ind på en tank og flå de forreste af, det hjalp en smule, hmm 200 km efter røg de bageste af og så var den der. Lidt efter fand jeg en hollandsk 997 Turbo at følges med, jeg var heldig han ikke besluttede sig for at træde sømmet helt i bund, men jeg fulgtes med ham rigtigt længe der ned af faktisk helt til köln så der blev høvlet mange km hurtigt. Lidt efter Köln drejer man jo ind mod ringen på lande veje, det var her jeg ligsom begyndte at tænke lidt over hvad det nu var for noget jeg havde givet mig i kast med. Ja bilen havde jo efterhånden bevist den havde hvad der skulle til, så var der sådan set bare mig. Hmm .... var det 4 dage med en tysk coach skrigende i øret konstant eller bliver man presset ud over sine egne grænser, er det stille og roligt. Well, 300 biler på en høj hastigheds racerbane der alle forsøger at gå til den, ja det sku heller ikke ufarligt et eller andet sted. Jeg har kørt et sted mellem 4 og 6 runder på Nürburgring tidligere, alle med hjertet i halsen. Dog har banen stadig virket dragende på mig i mange år, men det at køre der på "turisten fahrt" har været med klamme håndflader og virkelig bekymret. Ikke mindst grundet dem der kommer tordnende bagfra som kender banen og dem kommer der mange af. Nå men sagt på en mere direkte måde så har jeg altid været skide nervøs over at køre på den bane, selv om jeg er vild med den og hele magien omkring den. Så nogen kan sikkert gætte lidt på det sku ikke helt var uden en vids ærefrygt vi tyggede os gennem de sidste 25 km lande vej. Men inden jeg landede kl. 01.00 på hotellet ja så satte jeg mig to mål. 1. Jeg vil overvinde den nervøse fornemmelse ved at køre banen. 2. Jeg ville kunne køre banen på 10 min. eller mindre. Så har man jo noget at arbejde med. Redigeret af stilling d. 09-05-2010 22:00 Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 09-05-2010 22:32
|
|
Onsdag: 07.00 : Så var der morgen mad og så kunne det nok være det gik løs. Man skal alle ind og hente sin konvolut på Scuderia hanseat sekretariatet, det valgte vi at gøre maget tidligt nogle af os danskere, Lars skulle jo være Co driver hos mig så han var også klar, der i en 3 grader kold morgen, ja det var næsten ikke til at tro man havde kørt 900 km ned i Europa og så bød de på 3 grader og rimfrost på bilerne. Jeg sikrede mig mine ting på sekratariatet, men så var der kommet et afbud så Lars kunne få sin egen plads hvilket han naturligvis sprang til på med det samme. Lars kom i gruppe 6 hvor der faktisk var en dansker mere så det var super fint. Jeg var i Gruppe 1 sammen med en 7-8 andre danskere, bl.a. Lars Kruse samt Peter Dyrelund der er hjælpe instruktør på det her kursus. Man for udleveret en tyk konvolut hvor der ligger lidt af hvert i, der er lidt så man kan bevise man er deltager, der er programmer og biletter til aller de ting der foregår omkring Scuderia Hanseat, middage m.m. Så er der numre til bilen, så det var bare igang med at sætte nummer 110 på begge sider af bilen og et 1 tal i for rude og bagrude så alle kunne se det var første gang man er med. Der efter er det direkte ned som begynder på Fahrer sikkerheds kursus der er et glatbane / manøvre kursus, hvor man prøver at give lidt katastrofe simuleringer. Det vare ca 2 timer og man kommer igennem undvige manøvre og lidt uventede situationer, det nu meget stille og roligt og meget godt for en begynder at man starter her for det gir lidt sikkerhed og lidt ro i maven for så man ligsom i gang. Efter frokost var det så muligt at træne lidt på nordsløjfen, det var almindeligt turisten fahrt så det var bare at køre til vi havde vores egen bane at køre til på. Jeg var ude at tage et par runder, jep den nervøse stemning var der stadig og jep, der er biler der kommer forbi dig med sådan en hastighed du tror det er løgn, så alt var ved det gamle. Men det var rart lige at rulle rundt et par gange så vi lige kunne se det hele an. Jeg valgte at skippe velkomst middagen efter som min dejlige kone havde valgt at komme ned og være med på trods af graviditets udfordringer af de større, så jeg skulle lige en tur ind til Köln lufthavn sidst på eftermiddagen. Nå hva var det så for en dag og hvad havde jeg fået ud af det, hmm ja jeg havde mødt en masse andre rare danskere, en glatbane øvelse jeg ikke havde set før og konstateret at alt omkring Nürburg ring var som det plejede at være. Dog vil jeg sige at det kan jo se ud som ingen ting, men magien omkring kurset var så småt ved at krybe ind under huden, det var tydeligt og svær at beskrive, så det vil jeg lade være en overraskelse til andre. Samtidig havde jeg set så mange vilde biler at indtryks centeret i hjernen allerede var ved at være fyldt op, det gir heller ingen mening at prøve at beskrive på anden måde end hvis der findes en top model af en sportsvogn så er der mindst en af dem til stede, samt biler du kun har læst om. Men et mærke har en klar over repræsentation, det er Porsche, der er ca 70% Porsche, hvor af ½ delen er GT3 er, resten af porscherne er en blanding af "almindeligheder" som 911 Carrera RS, 911 RSR jep dem fra starten af 70erne mf.l. og nej der er ingen af den der på nogen måde bliver skånet. Men 944eren var umiddelbart den eneste af sin art, hvad jeg så i hvertfald det kan være lidt svært at holder styr på 300 sportsvogne. Så sportsvogns mekka, specielt hvis man godt kan lide Porsche. Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 00:02
|
|
Torsdag: Det var rigtigt dejligt at vågne op sammen med sin kone på vores 10 års bryllupsdag, ja tiden går og det har været dejligt hele vejen igennem, så helt fantastisk at Miriam tog turen alligevel selv med bækken løsning og andre graviditets udfordringer. Men der var ikke meget tid for det stod på morgen mad kl. 07.45 for at kunne nå til line up på langsiden af Nürburgringens grandprix bane. Det så der magien starter helt så snart man køre ud fra Pit garagen og ud på banen, med en ene buldrende bandit bil omkring dig efter den anden. Ja jeg sku nød til at sige det, man bliver allerede her en smule mæt af , nå endnu en GT 3 RS, Galardo, SLS, ect. jeg troede ikke jeg skulle sige det men det er faktisk sådan. Men er herligt inferno fra 300 biler, bulrende og klar til at komme i gang. Peter og vores Coach Stefan kaldte os sammen til lidt kort orientering, vi skal starte nede på en drift bane på den anden side. Vi kom ind på en rund bane med en masse sprinklere så banen kunne blive glat, så var det ellers en efter en ud og drifte rundt så længe som muligt. Det var svært for de fleste, dog havde vi i vores gruppe en fyr i en Evo Mishusbihi med 4 hjuls træk der lige viste hvordan det skulle gøres, så meget at instruktørene klappede, det var naturligvis en dansker. Desværre måtte en Audo R8 udgå med en skadet køler og kofanger efter at have ramt det eneste stykke metal der kunne rammes hvis alle sole, måner og stjerne stod rigtigt, så det vil jeg tro de så havde gjort for han ramte præcis den lille forhøjning af rør til sprinkleren man kun kan ramme hvis man lige nøjagtigt risikerer at smutte ind på græsset i midten og sætte det ene forhjul et helt bestemt sted så bilen vipper ned over den....... men det gjorde han, så det var det første tab. Så var det videre til den nederste del af grandprix banen som i denne anledning var lavet til en runs bane med lidt slalom på en af siderne. Vi blev mødt af instruktørene på denne sektion som var et par herre i deres bedste alder kan man vidst godt sige, men os begyndere blev lodset ind i deres to biler en Opel Insignia OPC og en BMW M5, så kan det nok være det gik over stock og sten efter en lille visnings runde så blev der gået til den, på trods af at det var koldt og det begyndte at regne forholdsvist meget. Det vidste sig senere at den ene af dem vidst nok var tysk slalom mester gennem flere år :-) Så var det vores tur, det var virkelig en sjov bane at køre lidt der mindede om en almindelig bane og så noget slalom, regnen gjorde at de helt nye Toyo R888 havde en smule svært ved at stå fast i S kurven vi kørte, den skred ret tydeligt på alle 4 efterhånden som der kom lidt fart på. Desværre havde vi også en BMW M5 med i vores gruppe som denne sektion blev den sidste, han røg nemlig af i den selv samme S kurve lidt senere og smadrede både styrtøj og hele den ene side :-( Det var trist med 2 biler nede på 2 sektioner, men det var nok en uheldig kombi af det meget kolde vejr, regn og lidt overmod, samt uheld. Kurset køre på den måde at grandprix banen og nordsløjfen er delt op i en 8-10 sektioner, hver sektion har sine instruktører der forklare sektionen hvordan den skal køres, derefter kommer man med i en bil som ny, eller man køre det langsomt i kortage, det er lidt forskelligt. Der efter køre man sektionen selv med en 8-10 sekunder mellem hver bil så man kan køre det frit alene, efter hver gennemkørsel vender alle biler i gruppen og køre samlet tilbage for at tage en tur mere, sådan på hver anden tilbage kørsel gives feed back på hvordan man har kørt og hvad man skal ændre. Det gør at man kommer til at køre sektionen meget tæt på det man skal på de sidste gennemkørsler, som begynder og får en klar og præcis fornemmelse af hvordan de skal føles når det er rigtigt. Så kunne nogen måske foranlediges til at tro at det så blev let at køre afslutningsturen der vurderes og køres om lørdagen, men nej det gør det ikke ............. Efter en 1½ time er det videre til næste sektion, det er den øvre del af grandprix banen, så vi har altså ikke været på nordsløjfen endnu, det var i mellemtiden blevet så tåget at vi havde ca. 50 meters sigtbarhed, det gjorde for mit vedkommende at jeg følte jeg klovnede noget rundt for jeg kunne ganske enkelt ikke se hvor jeg skulle være henne og hvor næste sving var og hvilken vej. Det var noget med at prøve at huske men det var ikke rigtigt til synes jeg. Men det var jo hverken Kurset eller banens skyld, det er bare sådan det er i Eiffel bjergene. Så blev det frokost, der serveres suppe, pølser, kartoffelsalat, samt madder med Leberwurst og gammeldags fedtmader, dertil alt du kan drikke af vand, kaffe m.m. virkeligt imponerende og god mad. I frokost pausen som er 2 timer har du også mulighed for at træne frit på hele banen altså både nordsløjfen og grandprixbanen, så det er bare at klø på hvis man havde lyst til det. Efter frokost skulle vi tage fat på den første del af nordsløjfen, det regnede stadig en del og var tåget, så vi blev naturligvis advaret hele tiden om at der altså var glat flere steder og det var der virkeligt. Det var ikke ualmindeligt lige at føle alle fire hjul drifte lidt ind i mellem så jeg tror vi alle var lidt mere på mærkerne over for det og tog vores forholds regler. På anden sektion begyndte jeg at høre en lettere metallisk lyd fra motoren på 944eren, umiddelbart kun under 2000 omdr., ingen ting over. Nu ka man ikke rigtigt sådan bare forlade sådan en sektion, så jeg tænkte, hva faen vi køre jo alligevel i højere omdr. så må jeg få set på det når vi kommer ind. Det gik egentligt også meget godt ind til lige efter den del af banen der hedder "Fluggplatz" hvor vi holdt og ventede på de sidste kom igennem sektionen. Hele banen rundt har hver sine navne så man kan kende hver del af banen fra hinanden, men da vi skulle tilbaner for at køre sektionen igen, så var det slut........... Det lød som om et jerntæppe drønede ned i bunden af motoren og så blev der helt stille, jeg var i hvert fald ikke i tvivl, der røg den motor. Det var også den umiddelbare besked jeg sendte til Miriam på SMS, så jeg blev nød til at blive i bilen og vente til de kunne få et fejeblad ind på banen og hente mig, det kunne de naturligvis først efter kurset var slut. Heldigvis var det den sidste sektion på dagen så der gik ikke meget mere end en 30-40 minutter så blev jeg hentet og så kan det nok være der blev tænkt lidt andre tanker end ideal kurver. Hvad nu med kurset, hvad med bilen, hvordan kommer vi hjem osv ... Fejebladet kom og så kan det nok være budgettet fik ben at gå på, det starter nemlig med en regning på 189€ for at blive hentet på Nürburgring. Vi startede med at sætte bilen i den pit garage vi delte med resten af danskerne i gruppen og så var det ellers bare igang med at få talt med forsikring, fly selskaber m.m. for at få besvaret alle de åbentstående spørgsmål der lige pludseligt er opstået. Det var efter hånden blevet sent og Miriam havde knoglet med forsikring m.m. og vi kunne ikker rigtigt få fingre i nogle af de selskaber der lejer biler ud til at køre på Nürburgring. Samtidig var det jo vores bryllupsdag og vi synes også vi efterhånden skulle have os en bryllups middag, planen havde været at finde et godt sted et sted i Eiffel, men ingen bil så er der det udvalg der er i Nürburg og det er det. Så vi gik ned på den efterhånden legendariske Restaurang der ligger sammen med hotel am tiergarden. Det er et hotel og restaurant der ejes og drives af familien Schmidt, jep nogen kender sikkert Sabine Schmidt fra BMW M5 ring taxierne m.m. og det er hendes familie. Stedet er en slags møde sted for folk der ofte kommer på Nürburgring, man kan sige en slags sømands knappe bare for Nürburgring entusiaster, det er her historierne bliver fortalt, hele restauranten er fyldt med billeder autografer og det er alle de kendte racerkører der har været her gennem tiderne. Det er en af de her rum der kan fortælle historier selv og maden er faktisk udmærket. Miriam og jeg fik os en 3 retters menu og snakken gik naturligvis en hel del på dagen begivenheder og i sær hvad vi nu gjorde, nu tror jeg ikke vi er kendte for at tage tingene alt for højtideligt, så vi hyggede os som vi plejer. Vi var da i det mindste helt klar på at tabet af 944eren da slet ikke skulle ødelægge kurset så det var egentligt bare et spørgsmål om at skaffe en bil asap dagen efter. Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 00:34
|
|
Fredag: Ja der var det igen tidligt op, der var lineup på banen kl. 08.00 som altid havde jeg nær sagt og jeg skulle have mig en bil at køre i. Der er en masse muligheder for at leje biler i området omkring Nürburgring, der er tale om biler der er sat op til kørsel på nordsløjfen man kan leje, der er alt fra gamle alfa 75 over nye swifter med bur og r dæk, M3ere samt GT3ere, det er bare et spørgsmål om hvad du vil gi, sådan en GT3 koster en formue kan jeg godt med det samme afsløre. Vores oprindelige plan var egentligt at vi ville forsøge at leje sådan en Alfa 75 efter som opbygningen minder om 944eren, men jeg gik hurtigt væk fra dette da jeg fik prisen, ja jeg tror også han var klar over jeg havde en udfordring så jeg har da mistanken i behold at han forsøgte .... Nå men en lang historie kort så endte jeg hos en rigtigt fin fyr der har firmaet "rent4ring" der havde de en enkelt Suzuki Swift sport sat op til ringen og med R dæk m.m. for 259€ pr. dag, sådan ca. det halve af hvad de førnævnte mente de skulle ha for en Alfa 75. Jeg missede de første 2 sektioner af fredagen efter som jeg skulle til Adenau og hente bilen, men jeg kunne så køre på banen i Adenau efter en ½ times vente tid passede det med at min gruppe kom forbi der og jeg kunne støde til der, så var vi kørende igen. Det regnede fortsat og vi var nu nede omkring 1 grad, tro det eller lad være, men vi fik et par sne byger der om formiddagen, det var dog blandet med regn og blev slet ikke liggende, men lidt en oplevelse med highperformance driving kursus, bil på R dæk og Nürburgring, det passer bare ikke sammen med sne, så det sagt. Jeg ved ikke om det var alt det der skete under eftermiddagen, dagen før, eller ny bil eller hva det var, men jeg begyndte at indfri mit mål nr. 1 at være tryg ved at køre på Nürburgring. Måske var det kurset der begyndte at virke, eller det at man havde tid til at lære banen at kende helt selv hvor det kun er mig samt efterfølgende instruktioner. En ting er dog sikkert, jeg følte mig på en helt anden måde klar til at udvikle mig på den her bane, det var en rar fornemmelse og jeg tror jeg vil tilskrive det at kurset faktisk virker og man får på en rolig og konstruktiv måde feed back der af dramatiserer det hele, samt at man faktisk har ro til at prøve tingene for sig selv. I mellemtiden sloges Miriam med forsikringen, transport firmaer m.m. ja faktisk hele dagen, sidst på dagen blev 944eren hentet og kørt ud til en omlastnings station hvor den kan komme videre når forsikringen beslutter om de mener den er nok værd at hente. Ja det er faktisk rigtigt, de laver en vurdering af om hvad de mener bilen er værd u repareret og om det er nok til at de vil ta den hjem, værd at vide hvis man køre på ferie i en gammel bil. Dertil skulle der bookes flybilletter m.m. så Miriam havde det som om hun havde taget et helt Scuderia hanseat kursus på en dag, så vi kom ud at spise ved 21 tiden hvor vi mødte Lars og Sita på tiergarden, desværre var det rigtigt hårdt ved ryggen og benene for Miriam så det blev en hurtig middag og så i seng. Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 00:35
|
|
Så må i nøjes med det her ind til i morgen for nu jeg træt, fortsættelse følger ................
Michael Stilling Porsche 944 |
| Basse |
Lagt på d. 10-05-2010 12:55
|
|
Bruger Antal indlæg: 253 Tilmeldt: 28.09.09 |
Spændende læsning - håber sq 944'eren kommer hjem og ikke efterladt i tyskland! :-) |
|
|
|
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 14:48
|
|
Det håber vi også. Hvis du kommer ind i historien nu, så er der oven over beskrivelse af de 3 første dage, start med dem så skal jeg nok komme med slutningen senere idag. Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 21:47
|
|
Lørdag: Så blev det eksamensdag, ja okay endnu en line up kl. 08.00 og de sidste sektioner skulle jo lige køres også under instruktion. Da det var de sidste sektioner vi skulle på i vores gruppe skulle vi først ud så det gik over stok og sten, i ideal kurver naturligvis, så det var grandprix banen og hele nordsløjfen på nær de sidste 2 sektioner. I TØR VEJR OG OVER 5 GRADER HIIII,HA......... Det var jo en helt ny fornemmelse på den gode måde nu kunne man jo gå lidt mere til den end tidligere og det blev der. Jeg ved ikke om man kan sige at det ene er bedre end det andet, men når alt kommer til alt er det efter min mening en god ting at have prøvet begge dele. Det våde gir dig en meget tidlig reaktion fra bilen, egentligt det samme der ville ske i tør vejr bare med meget højere hastighed, så når alt kommer til alt en fin kombi og rart at køre prøven i tørvejr. Som skrevet før synes jeg min ærefrygt for banen stort set var væk, jeg byggede efterhånden meget mere fart på undervejs i de her sektioner og det handlede alene om at køre hver eneste sving bedre og hurtigere for hver gang man kom igennem. Det var en rigtigt god fornemmelse af fokus der går i en højere enhed. Til frokost var alle sektionerne kørt igennem mange gange og der var nu en vindue på 2 timer med frokost og fri træning til lige at få ro i maven og kørt et par runder for at se hele banen en gang til før line up for den afsluttende prøve. Jeg tog noget hurtigt at spise og så ned i Swiften og så rundt på banen for at se hvor meget jeg nu kunne huske. Lad mig sige det sådan her, man kan sku stadig ikke huske det hele, eller nu skal jeg passe på, jeg kunne i hvert fald ikke, men der var en stor del af banen jeg faktisk kunne huske om ikke andet lige når man var der og så kunne det også godt være man allerede var havnet i den forkerte side, men det vigtige var at der ikke rigtigt var noget der virkede ubekendt. Jeg synes selv jeg kørte stærkt ....... men det gjorde jeg ikke ! I hvert fald ikke efter at Lars Kruse tilbød at være co driver på en runde, eller skal vi bare kalde han Coach med en bundet opgave at være hård. Det gav et ret klart billede af hvor langt fra jeg egentligt var fra både bilens og mit eget potentiale. Lars har jo deltaget på 5-6 Scuderia hanseat kurser og været hjælpe instruktør, vundet sin gruppe tidligere, så han kender hver og en lille detalje lige som Peter der kørte mig en tur i hans bil dagen før i regn, det gav virkelig også indblik i hvordan det kan gøres. Men det er nu alligevel noget andet når man selv har roret og en siddende og kæfte op om at gi bund gas selv om man egentligt mente man skulle bremse fordi man ikke er 100% sikker på hvad vej det lige går efter bakken man kommer over. Det var som om Lars gennem alt motorstøj også kunne høre når min hjerne gav signal til højre fod om at bremse, så blev der bare råbt FULD GAS !!! Måske gik der sport i den for pludselig havde vi en hvid Audi R8 oppe i røven, det var som om Lars havde sat sig for at køre fra den R8 gennem mig, for det skal jeg da lige love for var det der skete, for pludselig var den væk i bakspejlet, på Swiften. Det var virkelig lærerigt og fortalte hvor meget mere der er at komme efter på den bane og hvor meget kendskab til banen betyder. Jeg tog ikke tid, men jeg føler mig overbevist om at Lars gennem mig ved roret nakkede Nordsløjfen under 10 min. så teknisk set var det jo mit andet mål der blev indfriet der. Da jeg havde sat Lars af igen så forsøgte jeg lige at tage en runde til, men det blev kun til Granprix banen for nu var det tid at gøre klar til prøven. ca. 300 biler holdt klar på Langsiden på Nürburgringens grandprixs bane, naturligvis gruppe vis og i række følge, det er jo Tyskland. Det var sku også et fantastisk syn i tørvejr, vores gruppe røg afsted sådan midt i omkring kl. 14.30, bilerne blav sendt ud med 20-30 sekunders mellemrum, med de erfarne i gruppen først inde fra pitten. Der går jo lidt show of i den og jeg er sikker på flere af de tunge drenge ramte små 250 km/t inden de var ude af pitten, så der blev virkelig lukket op, herligt syn og fantastisk lyd kulisse. Dog synes jeg der manglede noget, synes 944eren havde fortjent at være med der, men sådan skulle det jo ikke være. Så var det i stedet Swiften og jeg der pludselig holdt bag det tyske flag..... flaget gik op og så gik det løs, den fik alt hvad den kunne trække ud af pitten traditionen tro havde jeg jo set. Jeg kørte alt hvad jeg synes jeg kunne og ja, jeg kunne sku ikke huske det hele så jeg lå igen forkert forskellige steder på banen. Men jeg gjorde hvad jeg kunne ved det jeg kunne huske og det føltes godt. Det er jo meget sjældent man faktisk får muligheden for at køre en omgang helt alene så det var rigtigt fedt, så var resten op til instruktørene. Alle vores instruktører stod nemlig rundt om hele banen og vurdere 1 ting og det er ideallinjen, hvert bedømmelsespunkt gives der fra 1-9 points for, hvor 1 er bedst, det vil sige det handler om færrest point. Resultatet må man vente på til om aftenen, under Gala middagen på det store Dorint hotels konferance center. Vi skulle have afleveret swiften igen og have fundet en leje bil så vi kunne komme i lufthavnen dagen efter, det går med tog og bus, men besværligt, så det blev en leje bil. Vi fandt en 25 km fra Nürburgring, så vi skulle lige ud at hente den, derefter direkte hjem i bad og i tøjet. Dog tror jeg nogle af gutterne kender os lidt for godt så vi fik besked på det var 18.30, så det gør vi naturligvis helt ekstra ordinært, det er jo Scuderia Hanseat Gala middag, men der var sku ikke nogen der, men så kunne man da lige nå en weissbear inden det hele så gik løs kl. 19.00 :-) Så skal jeg da nok lige love for traditionerne var fundet frem til lejligheden, pokal rækken vidnede om at det blev en temmelig lang aften, uden det skal forstås negativt, men man skal huske på at Scuderia Hanseat efterhånden har været igang i et par generationer efterhånden så der er en masse der skal have deres nåle for at have deltaget 35 gange (ja du læste rigtigt), samt 30, 25, 20, 10 og 5 gange, Lars Kruse skulle have sådan en. der efter kørte det slag i slag med 3 retters menu og en masse taler og en masse præmier for, vinder i grupperne, bedste, begynder, bedste rutinerede bedste alt muligt så det gkl i en lind strøm, naturligvis under fanfare, det var en rigtigt hyggelig aften i godt selskab. Tilsidst fik alle deltagere en lille pokal overakt af vores to gruppe coaches, samt en resultat liste så vi kunne se hvordan vi havde klaret os. Mit resultat blev 119 point, det er ikke lige frem imponerende men okay synes jeg, jeg ved ikke om det havde været anderledes med mindre dramatik og i 944eren som jeg kender. I bund og grund ikke så afgørende, jeg føler jeg nåede mine 2 mål, det vigtigste var for mig trykheden, hvilket gør at der kan arbejdes med et bedre udgangspunkt end før for at få Nürburgring længere ind under huden i fremtiden. Michael Stilling Porsche 944 |
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 22:05
|
|
Konklution: Er det pengene værd ? For lige at besvare den helt enkelt, så er svare ja det er det, hver en krone, den er ikke så meget længere. Men det er blevet lidt af en udskrivning, vi snakker 20-25.000 kr. det er tydeligt at for nogle af deltagerne er det hvad der ligger og rasler rundt i askebægeret på deres Ferrari F430 scuderia, det er det ikke helt for os, så der skal lige laves nogle aftaler om at man med jevne mellemrum trækker hvad der svare til en sommerferie for hele familien på budget kontoen. Men når det så er sagt, så er der plads til alle selv om der er nogen der i den grad er ved muffen så der plads til alle og i bedste motorsportsstil hygger alle sig sammen uanset økonomiske eller nationale forskelle, det er virkelig en ganske roligt og hyggeligt atmosfære hele vejen igennem, alle er der for at blive bedre og alle er hjælpsomme og interesseret. Der er virkelig mulighed for at skabe nye venskaber med folk med samme interesse fra hele verden, der var ved det her Scuderia hanseat 22 nationaliteter repræsenteret. Jeg vil afslutningsvis anbefale alle der overhovedet kan få lagt penge til side til det, gør det det er en oplevelse for livet, dog kan det være svært ikke at ville afsted igen. For mit vedkommende vil jeg forsøge om det kan lade sig gøre at komme afsted hver andet år hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Det er virkelig en fantastisk oplevelse. Jeg vil slutte med at sige tusinde tak til min dejlige kone for en fantastisk fødselsdags gave. Michael Stilling Porsche 944 |
| Basse |
Lagt på d. 10-05-2010 22:42
|
|
Bruger Antal indlæg: 253 Tilmeldt: 28.09.09 |
Og hvor meget koster sådan et kursus så - uden de før omtalte uheldige omkostninger ? Det lyder godt nok fedt, lige noget jeg har sukket efter - et rigtig race kursus, og ikke bare en trackday. |
|
|
|
| stilling |
Lagt på d. 10-05-2010 23:15
|
|
Det koster mellem 20-25000 afhængig af overnatning og det løse. Det er ikke et racer kursus, det er et kursus i idealkurver på Nürburgring, det er klart også en måde at komme tæt på dine egne grænser og en måde at lære din bil at kende rigtigt. Michael Stilling Porsche 944 |
| lars |
Lagt på d. 11-05-2010 09:49
|
|
Bruger Antal indlæg: 135 Tilmeldt: 10.02.09 |
God historie Michael, den viser meget godt sjælen i Scuderia Hanseat. Til Basse, selve kurset koster 2000€. men så skal der jo også en del benzin til. Dækslid og bremser er ikke så slemt, især i år med 2 dages regn var dækslidet minimalt. Du når at køre en 800-1000 bane km. under kurset. Michael, 119 point er altså ikke unormalt for første gangs deltagere, det tager tid at lære banen, bilen og ikke mindst sig selv at kende. Unskyld at jeg var lidt hård under coach turen, men vi havde besluttet at du manglede speed og skulle presses lidt. Tak for hyggelig selskab på turen. Torben (min co driver) og jeg blev til mandag og brugte søndagen til en 26 km lang mountainbike tur banen rundt, altså på bjerg og skov stier rundt om banen. Det kan anbefales da det er en rigtig flot tur, men fra starten i Adenau og de 5 km op til Hohe Acht er der en højde forskel på 300 meter og største stigning er 33% . Denne strækning var sgu ved at slå mig ihjel, ingengang bilerne som brølede forbi på banen ved siden af os kunne opmuntre mig. Nå tag nu bare turen alligevel, den er hård men flot. Lars activedriving.dk |
|
|
|
| Spring til debat: |

- som er ret glad for sin 911