Login · Register
September 30 2014 21:52:02



Besøgende
Velkommen
ffcxsdhdgxv
Til MS Racing

Antal brugere459

Miriam01:00:28
Hvass03:12:54
poulmh 2 Dage
lillesmurf 5 Dage
lars_k 3 Uger
Johanna 5 Uger
Lasse H 8 Uger
rj 8 Uger
PBPB 8 Uger
Martin 8 Uger

Gæster online1


Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Begivenheder
<< September 2014 >>
Ma Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

10/08/2011 18:41
Er folk ved at være klar til den 17. august på sturup ? :-)

12/01/2011 10:13
Nu må det altså gerne snart blive forår! Savner min cab Sad

08/01/2011 23:07
Team IPSWICH for world domination! Wink

Se indlæg
MS Racing :: Debatten :: Teknisk setup
 Udskriv debat
Hvor brede dæk
Fullor
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 06-01-2010 23:21
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 12.04.09

Hej

Hvor brede dæk kan man sætte 8x18" fælge ?
Jeg ved 235 går fint, men hvad med 245 eller måske endda 255.
Er det nogen tommelfinger regel ala. (8x2,54)x10 + 40

Peter
Leon Cupra
 
lars
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 06-01-2010 23:32
Bruger

Antal indlæg: 191
Tilmeldt: 10.02.09

Omkring 245, men igen lidt afhængig af profil og diameter

Der ligger en beregner på
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
gå til side 2 et stykke nede på siden.

Siden indeholder næsten alt der er værd at vide om dæk.
 
Fullor
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 08-01-2010 10:37
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 12.04.09

Bare for at være sikker. Når man læser:

For 45-series tyres and below, the rim width is 85% of the tyre's section width, rounded off to the nearest 0.5.

For example, a 255/45R17 tyre, still has a design section width of 10.04" (255mm = 10.04 inches). But 85% of 10.04" is 8.534", which rounded to the nearest half inch, is 8.5". Ideally then, a 255/45R17 tyre should be mounted on an 8½x17 rim.

Så hvis jeg vælger 245/40R18:
245/2,54 = 96,456 x 85% = 81,988 = 8" som er nærmeste 'half inch' er den lige i skabet.

Lige nu kører jeg med 225/40R18 på 8x18:
225/2,54 = 88,58 x 85% = 75,295 = 7,5" er det faktisk forkert.
Redigeret af Fullor d. 08-01-2010 10:40
Leon Cupra
 
lars
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-01-2010 01:12
Bruger

Antal indlæg: 191
Tilmeldt: 10.02.09

Nej dine 225 på en 8" er rigtig godt.
Det er altid bedre at have en lidt for bred fælg i forhold til dækket. Hvis dækket bliver for bredt til fælgen eller er på max, så vil det nemmere svømme lidt / vride sig lidt på fælgen, og give lidt upræcis styring. Så jeg ville ikke gå efter max dækbredde.
 
PeterD
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-04-2010 03:08
Bruger

Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 19.05.09

Vil også sige, at 225 på 8" fælg er rigtig godt.

Der findes i øvrigt lovregler for, hvor brede/smalle dæk, der må være på givne fælge. Det er dækfabrikanterne og den store europæiske dæk-organisation, der bestemmer. Den nordiske afdeling heraf hedder STRO (Scandinavian Tyre and Rim Organisation). De udgiver en bog, hvor man kan se alle oplysningerne.

Heri kan man se, at dækstørrelse 255/35-18 som udgangspunkt skal sidde på en 9" fælg. Den KAN sidde på en 8,5", men også på en helt op til 10" fælg. 255-dæk må altså ikke sættes på en 8" fælg.

Et 225/40-18 skal som udgangspunkt sidde på en 8" fælg, og kan til nød sidde på en 7,5", men også på en op til 9" fælg.

Som det er nævnt ovenfor, får man ikke noget godt ud af at gå op i bredde over det, som er det "normale" for fælgen. For en 8" fælg er det normale altså 225, og bredere vil kun blive dårligere at køre på.

Jeg tror, at de formler, som I har fundet, fortæller en tommelfingerregel om den absolut smalleste fælg, som man kan bruge til en given dækstørrelse. Hvis man ønsker komfort, skal man have lidt smalle fælge i forhold til dæk - hvis man ønsker mest mulig præcis kørsel og ikke vil ødelægge dæksiderne, når man kører hurtigt om hjørnerne, skal man vælge fælg i den brede ende af skalaen til en given dækstørrelse. Jeg skal dog nævne, at de typiske "tysker-monteringer" ofte er så ekstreme, at de reelt ikke er lovlige og formentlig heller ikke kører ordentligt.

mvh
Peter D
Redigeret af PeterD d. 09-04-2010 03:13
 
dannemare
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 13-01-2011 21:03
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 04.03.09

Hvad mener I om 265 på en 9" ? sentinel.dk/images/smiley/unsure.gif

Frederik Dannemare
sentinel.dk/images/ford_wrc.jpg
 
http://sentinel.dk
stilling
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 13-01-2011 23:54
Brugers avatar

Administrator

Antal indlæg: 1001
Tilmeldt: 09.02.09

Det passer nok meget godt, M5 køre made 285 på 9,5" bag på BMW plejer at ha godt styr på det.

Men det er vel ikke nødvendigvis en fordel at køre på så brede dæk som muligt ?
Jeg mener sådan en 20 profil gir vel meget lidt feed back
Michael Stilling
Skåne
 
www.ms-racing.dk
Fullor
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 14-01-2011 11:00
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 184
Tilmeldt: 12.04.09

Husk lige at for lav profil heller ikke er noget hit.

Kan huske et afsnit af Top Australia med en lokal bil med V8 og 22". Den var næsten 4 sek. langsommer end den samme bil med 20".

Når man har en forhjuler med 400 hk, tror jeg så bredt som muligt er bedst.
Leon Cupra
 
dannemare
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 14-01-2011 18:02
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 04.03.09

Det er slet ikke med en profil på kun 20. Det drejer sig om 265/35R18, hvorved rullediameteren bliver fuldstændig (næsten!) identisk med standarddiameteren (235/35R19), og så kan jeg nemlig stadig regne med mit speedo og skal ikke have det rekalibreret.

http://wheels.cor... :

sentinel.dk/images/wheels-calc.png

I øvrigt samme setup som ses på den hvide her:

img.photobucket.com/albums/v23/GUZZLER/13339_343161560603_674090603_100987.jpg



Frederik Dannemare
sentinel.dk/images/ford_wrc.jpg
 
http://sentinel.dk
dannemare
#10 Udskriv indlæg
Lagt på d. 14-01-2011 18:04
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 04.03.09

Bemærk, at jeg downsizer fra 19" til 18" ! Wink
Frederik Dannemare
sentinel.dk/images/ford_wrc.jpg
 
http://sentinel.dk
dannemare
#11 Udskriv indlæg
Lagt på d. 14-01-2011 18:07
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 04.03.09

stilling skrev:
Det passer nok meget godt, M5 køre made 285 på 9,5" bag på BMW plejer at ha godt styr på det.


LIge præcis BMW er vist kendt for at gå helt til grænsen med brede dæk på smalle fælge. Der er i hvert fald en del diskussioner om det rund omkring på nettet. Bla. her: http://www.bimmer...p?t=279860

Jeg tænker lidt, at det måske kan hænge sammen med deres brug af run-flat tires med en stivere sidewall, som måske gør det muligt at gå bredere end med alm. dæk ?
Frederik Dannemare
sentinel.dk/images/ford_wrc.jpg
 
http://sentinel.dk
dannemare
#12 Udskriv indlæg
Lagt på d. 14-01-2011 18:09
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 04.03.09

Fullor skrev:
Når man har en forhjuler med 400 hk, tror jeg så bredt som muligt er bedst.


Helt klart. Jeg vil netop godt opnå, at den står lidt bedre fast i 1. gear ved fuld pedal. Smile
Frederik Dannemare
sentinel.dk/images/ford_wrc.jpg
 
http://sentinel.dk
Spring til debat: